Au fost depuse spre finanțare europeană proiectele pasajelor de la Gară și Magazinul Crișul, precum și achiziția a 20 de autobuze electrice
Două proiecte importante, care vor dezvolta mobilitatea urbană și vor îmbunătăți înfățișarea orașului, precum pasajele de la Gară și Magazinul Crișul, dar și achiziția a 20 de autobuze electrice au fost depuse spre finanțare europeană.
Proiectele „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 1 și achiziția a 10 autobuze electrice” și „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 2 și achiziția a 10 autobuze electrice” au fost depuse spre finanțare de Primăria Oradea prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională (DMPFI) prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, apelul de proiecte 481.A – „Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice – Municipii reședință de județ”.
Proiectele tehnice ale pasajelor sunt finalizate, urmând a fi demarată procedura de licitație a acestora. Termenul de execuție este de 22 luni. Totodată, pentru autobuzele electrice licitația publică este în curs de finalizare.
Valoarea celor două proiecte depuse este de 283.262.270,62 lei, din care valoarea nerambursabilă este 164.600.348,51 lei. Proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 1 și achiziția a 10 autobuze electrice” este în valoare de 134.488.234,61 lei iar proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 2 și achiziția a 10 autobuze electrice” de 148.774.036,01 lei.
Vizavi de materialele pregătite spre finanțare în perioada 2021 – 2027, primarul Florin Birta a făcut câteva precizări în cadrul ședinței de Consiliu Local de ieri: „Vreau să mulțumesc colegilor din Primăria Oradea care au reușit să finalizeze aceste proiecte, pentru a le putea depune și pentru a nu rata termenul de finanțare. Oradea are o sumă prealocată pentru ADR Nord-Vest în perioada 2021-2027. Pe Mobilitate urbană avem aproximativ 40 milioane de euro, pe Spații verzi 9,2 milioane euro, iar pe regenerare urbană 11 milioane de euro. Termenul de depunere a acestor proiecte este: 7 mai pe mobilitate urbană, 2 mai pe spații verzi și 20 mai pe regenerare urbană. Proiectele pe care le-am depus se ridică până la 210%, astfel încât, în prima etapă, pe spații verzi și mobilitate urbană vom depune proiecte de peste 100 milioane euro.”
Coridorul de mobilitate Magheru – Republicii, etapa 1, din zona Magazinului Crișul
Obiectivul de investiții vizează zona de la Pasajul Magheru până după Magazinul Crișul. Prin acest proiect se va crea o bandă dedicată pentru tramvaie și autobuze, prin realizarea unui pasaj subteran în intersecția dintre B-dul Magheru, str. Republicii, str. Brașovului și str. Louis Pasteur (zona Magazinului Crișul). De asemenea, se va reabilita suprafața carosabilă, iar spațiile pietonale și trotuarele aferente se vor mări. Totodată, vor fi realizate piste de biciclete.
Tot în cadrul acestui proiect se va reabilita piațeta pietonală din B-dul Magheru, se vor moderniza stațiile de tramvai și autobuz, reabilitarea rețelei de utilități, amplasarea de mobilier urban, coșuri de gunoi și rastele pentru biciclete. De asemenea, se vor înlocui stâlpii de susținere a firului de contact al tramvaielor și stâlpii de iluminat.
Pentru descongestionarea intersecției de la Magazinul Crișul se propune realizarea unui pasaj rutier inferior amplasat pe strada Calea Republicii, pe relația Nord – Sud, având următoarele dimensiuni: lungime totală pasaj – 340 m; lungime rampa 1 – 128 m; lungime pasaj subteran – 102 m; lungime rampa 2 – 110 m; lățime bandă/rampă de urcare/coborâre 2×4.00m; gabarit pe verticală în pasaj – min. 4,50 m; lățime bretea laterală (la nivel) 2×3,50 m.
Suprafețele amenajate prin proiect sunt:
– Lungime tronson amenajat: 930 m
– Suprafață carosabilă banda dedicată – 6300 mp
– Suprafață carosabilă – 15430 mp
– Suprafață piste velo – 315 mp
– Suprafață trotuar – 12200 mp
– Spații verzi – 2300 mp
– Soluție pasaj – Pasaj rutier inferior cu ecran din piloți secanți din beton armat și dală din beton armat monolit.
Coridorul de mobilitate Magheru – Republicii, etapa 2, din zona Gării Oradea
Această investiție vizează zona cuprinsă între Magazinul Crișul (din dreptul Parcului Petőfi) și Gara Oradea (str. Sf. Ladislau). În această etapă se urmărește realizarea unei benzi dedicate pentru tramvai și autobuz prin realizarea unui pasaj subteran în zona stației de cale ferată Gara Centrală Oradea. Astfel, traficul rutier va intra prin subteran, iar tramvaiul și autobuzele vor circula la nivelul solului.
Proiectul mai prevede reamenajarea zonei din fața Gării Oradea, prin crearea unei piațete publice deasupra pasajului subteran rutier, crearea unei zone intermodale în Piața București (nod între următoarele tipuri de transport: feroviar, tramvaie, autobuze regionale, autobuze OTL, taxi).
Tot în această etapă se vor reabilita suprafața carosabilă și trotuarele aferente străzii Republicii, se vor moderniza stațiile de tramvai și autobuz, se vor înlocui stâlpii de susținere a firului de contact şi stâlpii de iluminat, se va amplasa mobilier urban, coșuri de gunoi și rastele pentru biciclete.
Pentru pietonalizarea pieței București din Zona Gării se propune realizarea unui Pasaj rutier subteran amplasat pe Strada Calea Republicii pe relația Nord – Sud, având următoarele dimensiuni: lungime totală pasaj – 566 m; lungime rampa 1: 90 m; lungime pasaj subteran – 380 m; lungime rampa 2: 96 m; lățime bandă/rampă de urcare/coborâre 2×4.00m, gabarit pe verticală în pasaj: min. 4,50 m; lățime bretea laterală (la nivel): min: 2×3,50 m.
Suprafețele amenajate prin proiect sunt:
– Lungime tronson amenajat: 820 m strada Republicii + 250 m strada Ștefan cel Mare – Total: 1070 m.
– Lățime parte carosabilă: 14.00 m (2×3,50 bandă dedicată + 2×3,50 bandă auto)
– Lungime rampe pasaj: 186 m (90 m + 96 m)
– Lungime pasaj subteran: 380 m
– Soluție pasaj: Pasaj rutier inferior cu ecran din piloți secanți din beton armat și dală din beton armat monolit.