Reprezentanții Oradea Transport Local (OTL), Adrian Revnic – director general, Romeo Nica – director economic și Nicoruț Marius – director tehnic, au susținut azi, 21 februarie, o conferință de presă în care au prezentat bilanțul activității desfășurate în anul 2024, precum și principalele perspective pentru anul 2025.
Provocări și realizări în 2024
În cadrul conferinței, directorul general Adrian Revnic a subliniat principalele provocări cu care s-a confruntat societatea în ultimul an, precum și progresele înregistrate. Printre cele mai importante aspecte menționate s-au numărat lucrările majore de infrastructură desfășurate în municipiu, care au impus modificări ale traseelor de transport public și, în anumite cazuri, suspendarea temporară a circulației tramvaielor.
Aceste intervenții au vizat modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare, incluzând proiecte precum construcția celor șapte pasaje din Centrul Civic, lucrările de reabilitare a Bulevardului Decebal și a Căii Aradului, precum și alte investiții realizate de administrația locală. Cu toate aceste provocări, OTL a reușit să mențină un nivel ridicat de operativitate și să ofere servicii de transport public apreciate la nivel național, datorită colaborării eficiente cu Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor.
În ceea ce privește transportul public, în anul 2024, autobuzele urbane ale OTL au parcurs 3.123.066 de kilometri, cele mai utilizate rute fiind liniile 14, 12, 16 și 17, care conectează principalele zone economice și comerciale ale orașului. Pe rutele metropolitane, autobuzele au totalizat aproape 1 milion de kilometri parcurși.
Tramvaiele au efectuat aproximativ 2 milioane de kilometri, cele mai solicitate linii fiind 4, 2, 5 și 6. După perioada pandemiei, care a influențat semnificativ utilizarea transportului public din cauza restricțiilor impuse, s-a înregistrat o creștere constantă a numărului de călători și a kilometrilor parcurși de mijloacele de transport în comun.

Investiții realizate în 2024
În anul 2024, OTL a derulat o serie de investiții importante, menite să îmbunătățească infrastructura de transport public și să crească eficiența serviciilor oferite. Printre aceste investiții se numără:
Achiziția de noi autobuze și tramvaie pentru modernizarea parcului auto
Reabilitarea liniei de tramvai și modernizarea infrastructurii feroviare
Înlocuirea firului de contact între Biserica Emanuel și Podul Decebal, precum și pe Calea Aradului
Înlocuirea tuturor stâlpilor de susținere de pe axa Decebal – Biserica Emanuel – Casa Piraților
Înverzirea zonei din apropierea Bisericii Emanuel
Reabilitarea trecerilor la nivel cu linia de tramvai prin montarea de dale elastice
Implementarea de echipamente transponder pentru schimbarea automată a macazelor direct din tramvai
Planuri pentru anul 2025
Pentru anul 2025, OTL își propune să continue procesul de modernizare a transportului public din Oradea prin implementarea unor proiecte ambițioase.
Printre inițiativele programate se numără realizarea primului adăpost verde în stația de tramvai din Rogerius, un proiect care urmărește integrarea elementelor de infrastructură ecologică în transportul public. De asemenea, vor fi montate noi chioșcuri de bilete, cu un design modern, în stațiile de tramvai reabilitate în ultimii ani.
Un proiect major vizează extinderea flotei de transport ecologic. În luna septembrie, la Oradea va ajunge primul dintre cele 30 de autobuze electrice marca BYD, achiziționate printr-un proiect cu finanțare europeană. Acestea vor beneficia de stații de încărcare lentă și de două stații de încărcare rapidă.
Tot în anul 2025, începând din luna mai, va avea loc livrarea a nouă garnituri de tramvaie ASTRA Imperio, fiecare având o lungime de 27 de metri și tracțiune cu motor asincron. Aceste tramvaie sunt, de asemenea, achiziționate prin fonduri europene și vor contribui la modernizarea transportului public în municipiu.
În plus, OTL a finalizat proiectul tehnic pentru construcția unei noi autobaze în Parcul Industrial II. Aceasta va include facilități moderne pentru întreținerea și reparația vehiculelor, o stație de încărcare a autobuzelor electrice, o hală de reparații, un sediu administrativ, o spălătorie auto, o stație ITP, o stație de carburanți și panouri fotovoltaice. Investiția totală pentru acest proiect este de 18 milioane de euro, finanțată din fonduri europene.
Unul dintre cele mai importante proiecte aflate în faza finală de pregătire este Tram-Train-ul, un sistem de transport hibrid care va permite integrarea transportului feroviar cu cel urban. Acest proiect, unic în România, va aduce beneficii semnificative pentru locuitorii orașului Oradea și ai zonei metropolitane, facilitând transportul între localitățile din jur și municipiu.
Bilanț economic
În ceea ce privește situația financiară a societății, directorul economic Romeo Nica a precizat că toate obligațiile de plată sunt achitate la zi, iar rezultatele economice favorabile sunt rezultatul unei gestionări eficiente a resurselor și al unei bune colaborări cu partenerii OTL.
Raportul arată, de asemenea, o creștere a vânzărilor de bilete prin diverse canale. Numărul biletelor vândute prin SMS a înregistrat o creștere de 3,67%, ceea ce a generat venituri suplimentare de 84.863 lei. De asemenea, vânzările de bilete prin punctele de vânzare fizice au crescut cu 0,48%, ceea ce înseamnă 1.236 de bilete în plus față de anul precedent. Această creștere a fost observată în primele luni ale anului 2024, însă în perioada în care circulația tramvaielor pe tronsonul Biserica Emanuel – Podul Decebal a fost suspendată, s-a înregistrat o ușoară scădere a vânzărilor de bilete.
Raportul complet de activitate al OTL pentru anul 2024 este disponibil în documentul atașat.