2023 ar putea fi un an al recordurilor pentru România. Cel puțin când vorbim despre inaugurarea șoselelor de mare viteză. Specialiștii estimează că până la finalul anului viitor, ar putea fi dați în folosință 167 de kilometri noi de autostradă și drum expres. Asta doar dacă toate contractele vor fi respectate iar constructorii nu vor pierde vremea. În cea mai neagră situație, ar putea fi inaugurați doar 78 de kilometri dar nici așa nu ar fi tocmai rău, dacă facem o comparație cu ultimii ani, când media a fost de doar 50 de kilometri.
Anul 2022 riscă să rămână unul dintre cei mai dezamăgitori din istorie, când vine vorba de construirea și inaugurarea șoselelor de mare viteză. Doar 53 de kilometri noi de autostradă și drum expres vor fi contabilizați, la finalul acestui an. 40 dintre aceștia sunt pe drumul expres Balș-Slatina iar alți 13,7 pe tronsonul de autostradă Sibiu-Boița.
Statistica e sumbră. Ne apropiem de o bornă istorică de 1000 de kilometri de autostradă dar nu sunt deloc motive de sărbătoare. În total, în România există în momentul de față 954,75 de kilometri de autostradă și doar 39,85 de drum expres.
În urmă cu nouă ani, a fost ultima oară când în România s-au inaugurat peste 80 de kilometri noi într-un an. De atunci, graficele sunt din ce în ce mai scăzute. Există însă previziuni optimiste pentru anul ce vine. Potrivit Asociației Pro Infrastructura, dacă toate vor merge ca la carte, lucru totuși greu de crezut, șoferii români ar putea beneficia la finalul anului viitor de 167 de kilometri de autostradă și drum expres noi. Ar fi de departe un record absolut pentru țara noastră.
Cum ce e azi, nu mai e mâine iar rezilierile de contracte sunt la ordinea zilei, mulți șoferi nu sunt foarte încrezători în previziunile făcute de specialiști și cred că doar loturile A0 Sud A2-DN6, DEx12 Slatina-Colonești și A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, în total 78,53 km, vor fi date în folosință.
Una peste alta, există vești bune pentru șoferi dar și situații în care nervii și răbdarea acestora vor mai fi testați mult timp, de acum înainte. Iată cum arată harta lucrărilor.
Sfârșitul anului 2023 ar putea să aducă deschiderea celor aproximativ 13 kilometri de drum expres care fac legătura între centura Oradiei și autostrada A3, care atunci când va fi gata va lega Vama Borș de Capitală. Dacă austriecii de la Strabag se grăbesc și promit deja inaugurarea chiar înainte de termen, în schimb, CNAIR și turcii de la Nurol nu s-au pus încă de acord cu privire la soluția de conectare pe care să o execute în localitate Porț, pentru ca anul viitor să fie inaugurat și tronsonul de 14 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău.
Autostrada A0. Pe sud, loturile 1 (16,93 km) și 2 (16,3 km) sunt scadente în 2023 și turcii de la Alsim Alarko nu rup norii, dar avansează într-un ritm decent care ne dă speranțe că vom circula între DN6 și A2 cel mai târziu la sfârșitul toamnei. Pe nord, lotul 2 are termen 2024, dar antreprenorul (UMB) are forța de a livra în 2023 secțiunea DN1-A3 (aproximativ 10 km), dacă și CNAIR îi cere asta.
Autostrada A3. Sectorul Nădășelu-Zimbor (30,06 km) are din ce în ce mai puține șanse să fie dat în trafic anul viitor. De ce? CNAIR nu a aprobat nici până astăzi cele două modificări de soluții tehnice la Nădășelu și Topa Mică. Fiecare zi de indecizie și tergiversare amână deschiderea, tot mai improbabilă. Mai departe, pe tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este practic imposibilă”, mai arată Asociația Pro Infrastructură.
În 2021, la rețeaua de autostrăzi a României s-au mai adăugat 30 de kilometri dar şi câteva centuri ocolitoare care au fost începute în trecut. A fost unul dintre cei mai nefaști ani.